livestream
Inschrijven
Het laatste VLM Nieuws verschijnt hier !!
Wij moeten afscheid nemen van Lucien Smeulders
 Hij werd geboren te Wuustwezel op 12 juni 1951
 en is overleden in het WZC Amandina te Gooreind op maandag 17 juni 2024.
 Dit melden u met stil verdriet:
 † Alfons Smeulders
 kinderen en kleinkinderen
 Louis en Josée Smeulders - Simons
 kinderen en kleinkinderen
 † Francis en Godelieve Smeulders - Claessens
 kinderen, klein- en achterkleinkinderen
 † Johnny en Rita Smeulders - Willemen
 kinderen,  klein- en achterkleinkinderen
 Ronny en Maria Smeulders - Feyen
 en kinderen                      
zijn broers, schoonzussen, neven, nichten en verwanten
 De families Smeulders en Thijs.
 Met innige dank aan het WZC Amandina afdeling Nachtegaal voor hun warme zorgen.
 
U wordt vriendelijk uitgenodigd om samen met ons afscheid te nemen van Lucien

 zaterdag 22 juni 2024 om 11.00 uur op de begraafplaats van Gooreind
 aansluitend gevolgd door asverspreiding aldaar.
 Samenkomst op de begraafplaats, Mansionstraat, vanaf 10.50 uur.
 Rouwadres: Familie Lucien Smeulders
 p/a Afscheidshuys Goossenaerts
 Theo Verellenlaan 71, 2990 Wuustwezel.
 Digitaal condoleren via afscheidshuys.be

Met grote verslagenheid moeten we jullie het overlijden melden van Pierre Cleemput, grote steunpilaar, oud voorzitter VLM en grote steunpilaar in het ganse motorcross gebeuren waar geen moeite teveel was om ten dienste te staan.



Naar aanleiding van een verhuis zal het bureel in Linkhout niet meer beschikbaar zijn vanaf eind februari.
Vanaf maart zal het bureel beschikbaar zijn op het nieuwe adres PAALSESTEENWEG 29 bus 2 te 3580 BERINGEN.
Openingsuren blijven gelijk :
Maandag : vanaf 10:00 uur tot 12:00 uur
Donderdag : vanaf 19:00 uur tot 21:00 uur

telefonisch contact
VLM met gsm 0472 442008
JMS  met gsm 0475 307228
 

Daar er meer en meer piloten gebruik maken van buitenlandse stage en oefeningen, is er een vrijblijvende mogelijkheid voor extra verzekeringsopties voor :
  • repatriëring na ongeval tijdens oefeningen in buitenland.
De verplichte lichamelijk ongevallen verzekering bevat ook de verzekering voor ongevallen op officiële circuits in het buitenland.
Enkel de repatriëring zit hier niet in vervat, dit is dus voor jullie een mogelijkheid om bij op te nemen aan de kostprijs van 95 euro per jaar.
 
  • Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) tijdens je oefeningen in België en buitenland.
Met deze ben je dus verzekerd ten opzichte van derden bij ongeval tijdens jou trainingen, dit is dus voor jullie een mogelijkheid om bij op te nemen aan de kostprijs van 75 euro per jaar.
 
Betaling Vergunningen JMS & eventueel extra verzekeringsopties op rekening JMS BE26 9730 0296 7729
 
Betaling Vergunningen VLM & eventueel extra verzekeringsopties op rekening VLM BE85 4550 0600 0106
 
Met sportieve groeten
 
VLM/JMS

Het vaste nummer 013/443043 zal vanaf heden niet meer gebruikt kunnen worden.

Telefonisch is het bureel vanaf heden 7 december bereikbaar :
VLM met gsm 0472 442008
JMS met gsm 0475 307228

Aangezien VLM/JMS volgend jaar niet meer aangesloten is bij Motorsport Vlaanderen (ex.VMBB), moeten de piloten hun vergunning alleen aanvragen bij VLM/JMS en niet in magelan van BMB.

Beste Motocross liefhebber, sympathisant, supporter,

Ik schrijf deze open brief naar aanleiding van alweer een incident op de cross, vorige zondag 17/09/2023, van verbale/fysieke agressie naar hulpverleners.

In de jaren die ik nu al de eer heb gehad met het Motorescue Team van May samen te werken kan ik één ding met zekerheid zeggen: dit is de beste eerste hulp dienst die de motocross zich kan wensen. Efficiëntie, adequate uitrusting, ervaren vrijwilligers, …. Die week na week steeds weer beschikbaar zijn om elk evenement vlekkeloos te laten verlopen. Een team dat op de internationale wedstrijden keer op keer geloofd wordt door de internationale bond (FIM) voor zijn professionaliteit.

Bij een ongeval is angst en paniek voor de gekwetste en zijn nabije omgeving een normale reactie.
Echter moet dan het vertrouwen op de professionele aanpak van de hulpdiensten primeren, zodat zij in alle rust en de beste omstandigheden de gekwetsten kunnen helpen. Paniek en chaos leidt vaak tot overhaaste beslissingen en mogelijke fouten. Daarnaast brengt het de piloten en de hulpverleners zelf in gevaar.

Daarom nogmaals een oproep om de hulpverleners te waarderen voor hun werk, hen dit werk te laten doen zonder hen te storen (hoe dicht je ook bij het slachtoffer staat) en te vertrouwen op hun professionele aanpak. Er is in België geen beter team aanwezig dan het Motorescue Team, doch begint het moeilijker en moeilijker te worden deze vrijwilligers te houden bij de steeds moeilijkere omstandigheden. Dit zijn mensen die door de week reeds vaak als hulpverlener werken en die zeker niet elk weekend gaan komen om met verbale of fysieke agressie behandeld te worden.

Daarnaast een oproep aan de bond om ook na te denken over manieren om de mensen te responsabiliseren, die enkelingen die het voor de velen verzuren, en hen hiervoor ook verantwoordelijk te stellen. Van een waarschuwing tot een schorsing, er zijn vele methoden waarop men dit kan aanbrengen. Maar misschien is dit de enige manier om een nieuwe denkwijze en nieuwe reflexen te creëren, die de sport voor iedereen veiliger en aangenamer maken.

Het moet wel gezegd dat er al velen zijn die het Motorescue Team waarderen, en die al dan niet in het verleden zelf al geholpen zijn en weten van deze goede aanpak. Voor hen ben ik dankbaar, en ik hoop dat anderen geïnspireerd worden om dezelfde steun te uiten. Zoals het Motorescue Team verdient. Zodat de motorsport nog vele jaren in goede omstandigheden kan doorgaan.
 
Met vriendelijke groeten
 
Dr. Simon Van Roy
FIM official/ CMO


1